(Moje) miss FIS aneb božská Julia

4. 05. 2011 12:12:12
Nemám rád soutěže, v nichž se hodnotí komu, co a jak narostlo. Alpské lyžování mě moc nezajímá, svahy drásám na snowboardu. Vlastenecké období, kdy jsem sledoval české (československé) úspěchy na akcích jako mistrovství světa nebo olympiády, mám dávno za sebou.
Julia Mancuso
Julia MancusoFoto Dr. Jenda

A tak jsem jen čistě náhodou na záběrech z loňské zimní olympiády ve Vancouveru zahlédl tvář Julie Mancuso. Byla hezká. Jako stovky jiných, jejichž tváře se na nás denně valí z reklam a médií. Ale mně se navzdory veškeré té inflaci krásných obličejů zdálo, že její tvář má něco navíc (především tu rýhu na bradě :-). Tak jsem ji vyhlásil svojí Miss FIS a zároveň jsem využil příležitosti k osobnímu setkání v podobě závodu Světového poháru ve Špindlu, kam Julia přijela, aby se pokusila před posledními dvěma závody sezóny (Špindl a Lenzerheide) dotáhnout z 5. na 3. místo v celkovém hodnocení SP.

Protože den před naším rozhovorem měla Julia narozeniny (27), slušelo se, abych ji obdaroval. Rozhodl jsem se, že ji seznámím s českou kulturou: první dárek byla kniha spisovatele a výtvarníka Petra Síse „The Wall“ (ať holka vidí, jak jsme tady kdysi žili). Druhý dárek byla moje vlastní kniha „Tučňákovy příhody“ přeložená do angličtiny (ať holka vidí, že i já jsem žijící klasik naší literatury) a třetí dárek bylo CD „Best of Vítkovo kvarteto“ (ať holka slyší, jaký zvuk má pravý český big beat). Vonnová prý poslouchá mix rapu a techna, domnívám se, že Vítkáči tyhle žánry hravě strčí do kapsy.
Rozhovor začínám blahopřáním a předáním darů. Mistr Sís je bohužel (bohudík?) zataven v igelitu, takže Julia bere zkoumavě do rukou moji brožurku.
"Jsou to takové příhody pro děti," vysvětluji. "Ale mohou to číst i dospělí. Psala jste na blogu, že máte malou neteř, můžete jí to číst... nebo to použít jakkoli dle svého uvážení... třeba jako podpalovač." Julia se konečně trochu usmívá.
"A tohle cédéčko je vyloženě motivační," pokračuji. "Můžu vám zaručit, že pokud ho budete poslouchat před závodem, bude to na bednu. Především mix skladeb č. 1, 3, 6, a 9. Tady to máte pro jistotu napsané." Julia děkuje a její úsměv se rozšiřuje. Sláva, o ten mi vlastně taky šlo – vidět ho naživo.

Blíží se konec sezóny, jak byste ji zhodnotila? Zdálo se mi, že vaše výsledky se během ní zlepšovaly?
Ne, tahle sezóna byla celá výborná. Měla jsem sice nějaké výkyvy ve sjezdu, ale nejlepších výsledků jsem dosáhla většinou v prvních závodech. Snažila jsem se být vyrovnaná a zejména v Super G to vycházelo opravdu velmi dobře. Budu se snažit dokončit tuhle sezónu co nejlépe, je dobře rozjetá. Až pak se ohlédnu a soustředím na to, co zlepšit příští rok.
Máte ještě šanci na celkové třetí místo v SP?
Ano, ale ostatní závodnice si vedou opravdu dobře. Tina a Elisabeth jsou výborné také v GS a slalomu. Pro mě je to dobrá výzva, pokusit se je porazit v posledních závodech. Ale ještě je tu spousta místa pokusit se zlepšit a zachytit i Lindsey a Marii, na to se teď soustředím. Chci se pokusit vyhrát něco i příští rok, ale zatím se ještě budu snažit dosahovat co nejlepších výsledků letos.
Co budete dělat po konci sezóny?
Budu stále zaneprázdněná. Doufám, že si najdu čas na výlet na Havaj, kde žije můj otec. Ale jinak žádné velké plány.
Jak a kdy se začnete připravovat na příští sezónu?
Lyžovat budeme v květnu a také v červnu. Jedeme na Nový Zéland, mezitím je čas na přípravu "na suchu". Musím si dávat pozor, protože jsem měla zranění zad. Během letního programu se budu snažit zůstat zdravá a připravit se tak, abych byla v příští sezóně ještě silnější.
Máte nějaké speciální plány pro sezónu 2011/12?
Ano, myslím, že letos jsem neměla úplně vyrovnané svoje disciplíny GS, Super G a sjezd. Mým úkolem je pokusit se dostat je výkonnostně na stejnou úroveň, aby vše perfektně fungovalo.
Z vašeho blogu vím, že se věnujete i jiným adrenalinovým sportům, především v létě?
Ano, nejraději mám surfing, klasický surfing, je zajímavé se ho učit, je to těžké ale zároveň je to i velká zábava. To je věc, kterou mám opravdu ráda. Také se věnuji SUP surfingu (Stand Up Paddle - surfing s pádlem, pozn. red.), protože nemusím čekat na vlny. Čekání na vlny je to jediné, co je na surfingu opravdu náročné.
A co freeride? Loni jste se zúčastnila jednoho závodu série Freeride World Tour?
Miluji freeride, ale zkusila jsem to jen pro zábavu, je těžké najít si na to čas. Doufám, že v budoucnu si budu moci více zajezdit jen pro radost. Tahle konkrétní akce byla jen pro zábavu, zajezdit si s kamarádkami a několika přáteli, trochu se zapojit do freeridového dění.
Také jsem četl, že ráda kreslíte nebo malujete?
Ano, to je pravda, snažím se být kreativní.
A co vaše charitativní akce?
Jednak pro dobročinné organizace vydělávám peníze dražbami některé své závodní výstroje. To je můj koníček, snažit se "dávat zpět". Spolupracuji s několika dobročinnými organizacemi, protože si myslím, že mají mnoho společného se mnou a s tím, co dělám. Takže svým lyžováním chci podporovat výzkum a ochranu Země před globálním oteplováním, je-li to ten případ, zvláště podporovat výzkum, aby se zjistilo, jak to vlastně je. Také podporuji aktivity organizace Right to Play. Pomáhám propagovat sport v těch nejchudších zemích, kde takovéhle aktivity nebo programy pro děti vůbec nejsou.
Co vaše návrhářská a obchodní aktivita - řada dámského spodního prádla nazvaná "Kiss My Tiara"?
Po olympiádě to byl opravdu blázinec. Udělala jsem jen jednu řadu a vyprodala první kolekci. Doteď jsem měla oddechový čas, ale vrátím se k tomu a nabídneme více modelů. Připravíme letní kolekci. Myslím, že tohle léto bude super (smích).
Na vašem blogu se také objevila vaše fotografie s Akselem Lund Svindalem v bavorských krojích. Vypadá to, že plánujete se spolu usadit a mít farmu?
Ne, to byla jen legrace, dostali jsme ty kroje jako dárek, byli jsme v nich oblečení všichni.
Děkuji za rozhovor.

V posledním letošním závodě SP ve švýcarském Lenzerheide vítězí Julia ve sjezdu*. Po dlouhých čtyřech letech stojí opět na bedně na nejvyšším stupínku. A ve sjezdu končí na celkovém třetím místě! No, myslím, že vy a já víme, co ji tak nakoplo.

Julia Mancuso se narodila 9.3. 1984 v Renu, stát Nevada, USA. Dětství prožila v oblasti jezera Tahoe. Je prostřední ze tří sester. Když jí bylo pět, dostal se její otec do vězení za pašování marihuany. Rodiče se rozvedli v roce 1992. Ve světovém poháru debutovala v roce 1999 a více prosazovat se začala od r. 2005 (celkově 9. místo). V roce 2006 získala nečekaně zlatou medaili v obřím slalomu na zimní olympiádě v Turíně. Sezónu dokončila se zraněným kolenem. V roce 2007 si vyjela stříbrnou medaili na MS v Are a třikrát zvítězila v závodech SP. Následující dva roky měla problémy se zády, což se projevilo na jejích výsledcích. O to překvapivější byly dvě stříbrné medaile (sjezd a kombinace) ze zimní olympiády ve Vancouveru 2010. Zlato v obřím slalomu se jí obhájit nepodařilo – možná si vzpomenete na její jízdu, kdy ji po startu odvolali z trati kvůli pádu její soupeřky Lindsey Vonnové a při opakované jízdě na konci startovního pole dojela až 18. V letošní sezóně stála na bedně SP 5x (3 x třetí, 1 x druhé a 1 x první místo*) a 1x také na mistrovství světa v GA-PA (2. místo v super-G). Julia jezdí lyže Voelkel, boty Lange, helmu a chrániče má od značky POC. Přezdívá se jí „Super Jules“ nebo jen „Jules“. Jejím přítelem je norský sjezdař Aksel Lund Svindal.

Julia žije v Olympic Valley v Kalifornii. Aktuality a další informace o ní a jejích aktivitách si můžete najít na stránkách juliamancuso.com. Momentálně se angažuje v pomoci Japonsku postiženému zěmětřesením prostřednictvím stránek skiershelpingjapan.com. Julia přispěla polovinou svých prize money po vítězství ve sjezdu v Lenzerheide.

Autor: Jenda Šilhavý | středa 4.5.2011 12:12 | karma článku: 12.27 | přečteno: 2052x

Další články blogera

Jenda Šilhavý

Žiju v polychlaporii

Polychlaporie znamená soužití jen chlapů, ale ne že by to spolu milostně vztahově táhli tři nebo víc chlapů, žádnej gay spolek, jedná se o takový komunitní soužití většinou starších chlapů, co už vychovali děti.

9.1.2024 v 9:09 | Karma článku: 15.75 | Přečteno: 332 | Diskuse

Jenda Šilhavý

Školáci pana Babiše šikanovali

Čau lidi, já jsem nějakej Jarda Srníček a dělám školníka v tý škole, jak tam šikanovali pana Babiše. Dlouho jsem přemejšlel, jestli mám nějak veřejně vystoupit a říct pravdu, jak to vlastně bylo...

13.1.2023 v 7:07 | Karma článku: 20.05 | Přečteno: 844 | Diskuse

Jenda Šilhavý

Pod stromeček (nejkrásnější) jsem dostal rozvod

Manželka každej rok pořádá soutěž krásy vánočních stromků. A koupí jen vítěze. No a nějak jsme si v tom přestali rozumět.

12.12.2022 v 8:08 | Karma článku: 24.37 | Přečteno: 954 | Diskuse

Jenda Šilhavý

Karel Janeček mě zklamal, nezná macháčka

Vymyslel volební systém D21, oženil se 21.12.2021 ve 12.21, prezidentskou kandidaturu ohlásil 21.1. 2022, ale nezná macháčka, tuto geniálně primitivní hru se dvěma kostkami a nejvyšší možnou kombinací čísel 2 + 1 = macháčkem!

21.11.2022 v 12:21 | Karma článku: 13.19 | Přečteno: 541 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Petr Těthal

Pavel Kousal – skrytý „poklad“, zatím jen v ELH?

Sparta letos naplňuje očekávání a její hráči taktéž. Mě asi nejvíc překvapil Pavel Kousal. A to svojí komplexností a vlivem na hru.

27.3.2024 v 14:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 | Diskuse

Petr Těthal

MS v ledním hokeji divize IIIA

V Kyrgyzstánu se konalo MS jedné z nižších divizí (divize IIIA), pojďme se na tento turnaj podívat malinko blíž.

19.3.2024 v 14:44 | Karma článku: 7.04 | Přečteno: 199 | Diskuse

Petr Mašín

Iron Dad – První nádech svobody

První kapitola mé cesty na dlouhý triatlonový závod, Iron Man. O mém bezstarostném dětství a prvním horském kole, díky kterému jsem pochopil, že v životě budu chtít dál a výš.

16.3.2024 v 15:29 | Karma článku: 10.38 | Přečteno: 136 | Diskuse

Milan Macho

Fotbalové nůžky se rozevírají

Budíček! Probuďme se ze snu, že se úroveň české fotbalové ligy nějak výrazně zvedla. Fakta z Evropské ligy: Liverpool – Sparta 11:2, AC Milán – Slavia 7:3. Smutný rezultát měření sil zástupců české ligy s anglickými a italskými.

15.3.2024 v 19:22 | Karma článku: 14.22 | Přečteno: 330 | Diskuse

Petr Těthal

Play-off, baráž, systém prolínání soutěží… Co je nejvíce fér?

V ELH započaly vyřazovací boje. A jako každý rok zároveň s nimi začala debata o tom, kolik týmů by mělo postoupit do play-off a samozřejmě se stočí i řeč na baráž. 100 lidí = 100 názorů. Tady je ten můj.

15.3.2024 v 13:35 | Karma článku: 5.13 | Přečteno: 148 | Diskuse
Počet článků 200 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1657

Narodil jsem se jako doktor přírodních věd v rodině strojního inženýra. Dětství jsem strávil doma. Po studiích jsem pracoval v různých zaměstnáních. Nyní si užívám odpočinku a občas něco napíšu. Tak jako mnozí, vydal jsem již mnoho knih. Namátkou Tučňákovy příhody I, Tučňákovy příhody II atd., ale všechny jsou rozebrány, takže nemá cenu je shánět.

S omezenou množinou gramatických pravidel a neomezenou množinou pojmů (vynalézám nová slova) jsem schopen utvořit nekonečné množství vět včetně těch, které nikdo nikdy předtím nenapsal.

Rád přijedu na besedu či čtení, bude-li to podpořeno řízkem nebo koláči s kávou. Čtení probíhá tak, že příchozím jsou rozdány výtisky mého článku, knihy atd., já se posadím a jím, zatímco diváci čtou. Nahlas. Všichni. Najednou.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...